Relevancia, a SEO bölcsek köve

Bejegyezte: Horváth Gyula 2011. július 30.



Az linkcserénél már elhangzott, a link akkor jó igazán, ha releváns oldalról jön. Ebben mindenki egyetért, tanácsként mindenki megkapja, amikor az oldalát seózni kezdi. És ebbe mindenki bele is nyugszik, mint a klasszikus történetben az óvodás kisfiú, aki sír, hogy hova tűnt a napocska. Semmilyen magyarázat nem nyugtatja meg a napot eltakaró felhőről, aztán jön az anyukája és azt mondja, hogy "a napocskát elvitte a cica". És ettől a kisfiú megnyugszik, sírást abbahagyja, hiszen megkapta a releváns(!) választ.
Így vannak a seósok a relevanciával, minden jó, ha a link releváns. Na de mikor releváns a link? Annyira egyértelmű ez? Nézzük először a szó jelentését: a releváns azt jelenti a témához kapcsolódó, fontos, jelentős. Vagyis linket hasonló témájú és a témában fontos oldalról érdemes szerezni. Mindkettő megítélése könnyűnek tűnik, de ne felejtsük el, nem szerintünk, hanem a Google szerint kell hasonlónak és fontosnak lennie.

Hasonló téma
A Google egy jó bonyolult értékelő algoritmus, ami folyamatosan változik és tanul. Ha hosszabb időn át figyeljük egy téma találati listáját, akkor észrevehetjük ezt a tanulást. Kezdetben például, a szoftver és a program teljesen más volt a Google-nek, ma már bizonyos kifejezésekben kezeli az algoritmus a két szó azonos jelentését, felismer bizonyos szinonimákat.

Fontosság
Egy weboldal adott témában való fontosságát csak látszólag könnyű megmondani, valószínűleg más emberek más oldalakat tartanak fontosnak, ráadásul itt az a kérdés, a Google mit tart fontosnak.

Legegyszerűbb megnézni egy adott téma kereső kifejezéseire a Google találati listáját. Ami ezeken elől szerepel, azt a Google a témához tartozónak és eléggé fontosnak is tartja. Igen ám, de nézzük meg például a "bicikli kirándulás" és a "kerékpártúra" kifejezések találati listáját. Pár átfedéstől eltekintve, eléggé eltérő listát kapunk, pedig magunktól arra gondolnánk, hogy ugyanarra kerestünk. Ugye, nem is olyan egyszerű ez a látszólag egyszerű dolog? Hát a bölcsek kövét is sokan és sokáig keresték - ráadásul meg se találták.
SEO nyelvre lefordítva a relevánst: releváns az, ami a az adott téma kereső kifejezéseire a találati listán szerepel, minél előrébb, annál relevánsabb. De ez a relevancia időben változik, többek között a linkelésekkel mi magunk is folyamatosan tanítjuk a Google-t.

Érdemes még egy kicsit elgondolkodni azon is, mennyi szöveg teremti meg linkünknek a releváns környezetet. A biciklitúránál maradva, egy túrabeszámolóban elejtett mondat, hogy ezt a cukrászdát (link rá) ne hagyd ki, mert jó a fagyi, bizony nem túl releváns, de ettől még nagyon hasznos link lehet. Ráadásul tudatja a Google-lel, hogy a biciklitúra és a cukrászda között van egy laza kapcsolat, mindenesetre több mint a biciklitúra és a nyálsipolyos áletetés között. Ez a kifejezések közti kapcsolati háló, persze magyar nyelven lassabban és hiányosabban tud csak kiépülni, mint angolul, mert sokkal kevesebb hozzá a bemenő adat, az elemezhető weboldal és link.

PRO
  • a releváns linkek visszaigazolják az oldal témáját a Google számára
  • segít egy adott téma minden kulcsszavát felderíteni, és azt az oldalunkkal lefedni

KONTRA
  • nem igazán van, talán a túlzott hajszolása tekinthető annak, pedig a nem releváns link is link

Megjegyzések (0)

Megjegyzés küldése

Népszerűek