Linkcsere, jó vagy rossz vagy mindegy?

Bejegyezte: Horváth Gyula 2011. július 9.



Kezdetben egyszerű volt. Beleírtuk a weboldalba százszor a kulcsszót, és a korabeli keresők máris tudták miről szól az oldal. Ha kicsit javítani akartunk a helyezésen, vagy a konkurencia nagyon a nyakunkon volt, beleírtuk ezerszer. Egyszerű volt és hatásos, a találati lista meg használhatatlan. A metakeresők korszaka volt ez, több kereső találatából néha ki lehetett hámozni valami használhatót. Ebbe a helyzetbe robbant be a Google, az oldalra mutató linkek alapján való rangsorolással. A találati lista nagyságrendekkel lett használhatóbb, a többi kereső és a metakeresők meg pár év alatt eltűntek a színről.

Az oldal helyezését viszont javítani kellett, de ez már nem ment olyan egyszerűen. Linket kellett szerezni az oldalra. Hamar kialakult a "te linkeled az én oldalamat" "én linkelem a te oldaladat" biznisz. A helyezésünk javul, egymás konkurenciája meg nem vagyunk, én besztercei szilvát árulok, te meg csapágyzsírt, nem zavarjuk egymás üzletét. Igen ám, de közben a Google is szintet lépett, nem csak a linket figyelte, hanem azt is honnan jön a link, a releváns környezet (a későbbiekben sokszor fogunk még vele találkozni) fontossá vált. És híre ment, hogy az oda-vissza linkcserét bünteti a Google. Vagy csak semmit sem érnek az ilyen linkek?

Két oldal cserélhet úgy is linket, hogy az az oldal linkel vissza, amelyikre mutat a link, ilyenkor jellemzően a főoldalak linkelik egymást, de cserélhetnek úgy is, hogy egy-egy aloldalukról linkelik a másiknak nem a linket adó oldalát. A Google szemében valószínűleg nem nagy a különbség, de a főoldalak közötti linkek már csak azért is ritkábbak, mert a főoldalról kimenő sok link nem tesz jót az oldalnak. Mindenesetre ez ügyben az aktuális babona, azt mondja, linkcsere csak a releváns tartalommal bíró oldalak között hasznos, kicsit vadabb változatban a nem releváns oldalak közötti linkcsere károssága is szóba jön.

Én egy kicsit másképp látom. A Google a természetes, nem manipulatív célú, linkelést szereti. Ha egy szolgáltató linkeli referenciaként azoknak a cégeknek az oldalát, akiknek szolgáltat, az természetes. Ha a szolgáltatást igénybe vevő cég linkeli a szolgáltatót, vagy a a termék gyártóját az is természetes. Remélem ezt a Google is tudja, és figyelembe is veszi az ilyen linkeket. Ezek pedig nem igazán releváns linkek, hiszem a könyvelő linkeli az esztergályost és a cipészt, akinek könyvel, de a másik könyvelőt nem.

Hogyan értékeljük akkor a linkcserét? Józan mennyiségben a nem releváns oldalak között se árthat, de aki félős, az ne tegye. A releváns linkcsere, viszont biztos hasznunkra válik, de a mértéket, és az ütemet itt is be kell tartani (a mértékről is lesz szó később).

PRO
  • erősíti az oldalt, a linkeket szereti a Google
  • a releváns oldalról jövő linkek kivált jól erősítik az oldalt, az adott témában
  • a releváns oldalakra mutató kimenő linkek segítenek meghatározni az oldal témáját
  • nem kell félni a cserébe adott kimenő linkektől, nem gyengítik az oldalt
  • a nem releváns bejövő link is erősíti az oldalt valamennyire

KONTRA
  • kimenő linkeket kell adni az oldalunkról
  • túlzásba lehet vinni, ami már nem használ az oldalnak
  • van aki tart a nem releváns kimenő linkektől
  • túl sok kimenő link egyszerre történő kihelyezése megzavarja a Google-t

Megjegyzések (0)

Megjegyzés küldése

Népszerűek